Keblinger

Keblinger

Roti Canai Teh Tarik Turun 10sen

| 11 November 2008
Mulai semalam roti canai dan teh tarik turun 10 sen manakala set nasi kandar turun 20 sen. Begitulah pengumuman oleh Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) dan Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas). Kononnya penurunan ini adalah kerana keprihatinan pengusaha untuk meringan beban rakyat berikutan keadaan ekonomi tidak menentu.

Saya tidak setuju dengan alasan yang diberi oleh jurucakap kedua-dua persatuaan tersebut. Apa yang telah saya perhatikan sekarang kebanyakan restoran-restoran mengalami kekurangan pelangan sejak akhir-akhir ini akibat kenaikan minyak. Ini diakui sendiri oleh beberapa rakan saya yang mengusahakan restoran di sekitar Lembah Kelang. Segelintir pelangan telah mula membawa bekal atau makan di rumah bagi menjimat belanja. Bagi saya penurunan harga bagi ketiga-tiga jenis makan tersebut adalah satu kempen untuk menarik kembali pelangan ke restoran mereka.

Namun begitu penurunan ini adalah satu perkembangan positif walaupun ia tidak mendatangkan kesan dalam perbelanjaan harian saya. Sebenar roti canai dan nasi kandar tidak ada dalam menu harian saya dan saya hanya minum air suam. Saya tidak suka minum teh tarik.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29