Keblinger

Keblinger

Minyak Naik Minyak Turun Kapitalis Juga Yang Untung

| 12 November 2008
Adalah satu kezaliman bagi rakyat Malaysia jika kerajaan menetapkan paras minimum bagi harga petrol dan diesel tetapi tidak menetapkan paras minimum bagi gaji pekerja-pekerjanya. Ini adalah kerana jika bahanapi mempunyai paras minimum maka barang-barang lain pun akan turut mempunyai paras harga minimum dan paras harga minimum tak semestinya murah.

Saya hairan dengan sikap pemimpin kerajaan. Harga minyak serta merta naik bila harga minyak dunia naik. Sebagai alasan dia kata kerajaan terpaksa tanggung subsidi yang tinggi. Bila harga minyak dunia turun kerajaan berlengah-lengah untuk menurun harga. Katanya analisa perlu dibuat belum harga minyak turun. Bila minyak dunia terus turun dia pula memberi alasan paras minimum bagi kedua bahanapi perlu tetap kerana kerajaan perlu tanggong jumlah subsidi yang besar sehingga menjejaskan perbelanjaan pembangunan sektor lain. Maknanya minyak tidak akan diturunkan walaupun harga minyak dunia turun.

Nampaknya samada minyak naik atau turun rakyaat Malaysia tidak dapat menikmati apa-apa keuntungan dari proses ini walaupun negara ini adalah negara pengeluar minyak . Yang untung adalah kapitalis. Bila harga minyak naik harga barangan mereka akan naik. Mereka lebih untung dengan kenaikan tersebut. Bila harga minyak dunia turun, mereka lebih untung dengan penurunan tersebut kerana harga barangan mereka tidak ikut turun.


2 comments:

{ JHaZ KiTaRo } at: November 22, 2008 at 4:55 AM said...

salam ziarah dari bumi Dublin. Nice blog!! Keep it up. Kalau rajin, dtg laa ziarah blog hamba.. :)

{ Sayedli } at: November 24, 2008 at 10:12 PM said...

Salam buat JHazkiTaRo
Terima kasih kerana sudi bertandang ke blog ini

 

Copyright © 2010 N29