Keblinger

Keblinger

Wanita Bertudung @ Tidak Sebenarnya Tidak Selamat Bila Berada Di Luar Rumah

| 24 June 2008
Seorang lelaki yang baik lagi beriman apabila melihat wanita dia akan segera menundukan kepalanya kerana takut timbul fitnah kepada dirinya dan juga pada wanita tersebut. Tak kira samada wanita itu bertudung atau tidak.

Manakala lelaki yang antara jahat dan baik apabila melihat wanita dia akan terus menerus melihat dan menilek seraya hatinya berkata cantiknya wanita ini. Tak kira samada wanita itu bertudung atau tidak. Jika dia teringat amaran Allah mungkin dia segera beristifar.

Dan lelaki yang jahat lagi fasik apabila melihat wanita dia akan terus menerus melihat dan menilek serta memasang niat untuk berbuat jahat kepada wanita tersebut tak kira samada wanita itu bertudung atau tidak. Dia mungkin tidak dapat meneruskan niatnya itu kerana faktor sekeliling seperti melihat wanita di khalayakan ramai atau seumpamanya. Maka dia akan ambil tindakan gantian dengan mesasarkan mangsa yang lebih lemah seperti wanita yang berjalan berseorangan di tempat yang sunyi. Tak kira samada wanita itu bertudung atau tidak.

Jika wanita itu bertudung serta mengenakan pakaian mengikut syariat Islam kebarangkalian lelaki untuk terus menerus melihat dan menileknya mungkin kurang berbanding dengan wanita yang berpakaian tetapi bertelajang. Jadi wanita bertudung lebih selamat berbanding wanita tidak menutup aurat. Di samping itu wanita yang berpakaian mengikut syariat Islam juga mungkin tidak menyumbang kepada jenayah rogol dan zina.

Walaubagaimanapun wanita yang bertudung tidak tentu lagi selamat kalau dia berada di luar rumah tanpa ditemani oleh suami atau bapanya atau saudara-saudara lelakinya atau ia tidak berjalan secara berkumpulan sebagaimana yang disyariatkan oleh Islam. Kerana kebanyakan mangsa rogol adalah perempuan yang berseorangan di tempat yang sunyi atau wanita yang mengikut lelaki yang bukan muhrimya ke tempat sunyi.

Kesimpulanya wanita bertudung atau tidak bertudung sebenarnya ia tidak selamat apabila berada di luar rumah tanpa mengikut peraturan yang disyariatkan oleh Islam. 

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29