Keblinger

Keblinger

Minyak Naik ~ Naik Minyak

| 05 June 2008
Tepat pada 12.00 tengah malam sebentar tadi minyak Petrol telah dinaikan sebanyak 41% daripada RM1.92 kepada RM2.70 seliter dan Diesel pula naik RM1.00 seliter dari RM1.58 ke RM2.58 seliter. Saya yang sedang terbeban dengan kenaikan Petrol sebelum pada ini sangat tidak bersetuju dengan tindakan kerajaan ini. Walaupun kerajaan nak bagi sabsidi sebanyak RM625 setahun bagi setiap kereta yang kurang 2000cc dan RM150 setahun bagi motorsikal 250cc, saya rasa ini adalah gula-gula untuk mengurangkan marah rakyat pada kerajaan. Bila reda marah rakyat subsidi ini akan dimasuhkan. Ini adalah adalah tektik biasa yang pernah dilakukan oleh kerajaan sebelum ini. Lagipun selepas hari ini harga apajua barang akan naik sejajar dengan harga minyak, maka nilai RM625.00 pada masa itu tidak lagi sama nilai dengan RM625 sekarang. Mungkin RM625.00 pada masa hadapan sama dengan RM62.50 pada masa sekarang. Sama-samalah kita lihat nanti.

Bagi saya kerajaan sepatutnya menaikan harga kedua-dua bahanapi sebelum PRU 12 yang lalu supaya senang rakyat buat keputusan samada setuju atau tidak dengan tindakan kerajaan BN ini.

1 comments:

{ Hasbullah Pit } at: June 5, 2008 at 3:21 AM said...

rebet RM 625 bagi saya tak memadai,
Akan tetapi saya tak mahu desak kerajaan untuk naikkan rebet itu, kerana sebarang kenaikan rebet itu tidak memberi kesan kepada golongan miskin tak berkenderaan.

Oleh itu, saya minta jasa baik pihak tuan untuk promotekan gerakan mendesak kerajaan untuk memberikan subsidi makanan untuk setiap rakyat Malaysia yang diambil daripada penjimatan akibat kenaikan harga minyak, (saya anggarkan penjimatan lebih 20 bilion)

RM 50 seorang, kosnya hanya 13.8 bilion setahun sahaja.
Jemput baca:
http://sebolku.blogspot.com/2008/06/hanya-138-bilion-sahaja-untuk-kupon.html

 

Copyright © 2010 N29