Keblinger

Keblinger

Keperihatinan Seorang Operator Kantin

| 12 June 2008

Seorang penyelia tapak bina yang beretnik Cina telah memperihalkan kepada saya mengenai pengendali kantin yang berbangsa Indonesia yang beroperasi di tapak bina tempat kami berkerja. Katannya pengendali kantin tersebut telah mengenakan bayaran sebanyak RM3.50 untuk nasi, lauk dan minuman ketika ia makan tengahari di kantin tersebut. Tetapi pengendali kantin hanya mengenakan hanya RM2.50 untuk makanan yang sama kepada pekerja-pekerja yang sebangsa dengannya walaupun pekerja-pekerja tesebut berhutang.

Bila ditanya operator kantin ini kenapa ia berbuat demikian, sebagai jawapan beliau berkata bahawasanya orang Indon yang datang ke Malaysia adalah orang-orang susah dan ia tidak sanggup mengenakan cas yang tinggi berdasarkan harga pasaran kepada mereka walaupun mereka berhutang. Tetapi orang Malaysia terutama orang Cina adalah orang kaya dan mempunyai kuasa membeli yang tinggi jadi cas yang dikenakan adalah mengikut harga pasaran.

Saya sunggoh kagum dengan pengendali kantin ini kerana perihatin terhadap pekerja-pekerja sebangsa dengannya dengan memberi subsidi RM1.00 bagi makan tengahari walaupun berhutang. Kalau ditimbang-timbang nampaknya pengendali kantin ini lebih baik dari kerajaan pimpinan Paklah yang tidak perihatin dengan kuasa membeli rakyat Malaysia dengan menaikan harga minyak lebih 40 peratus semata-mata mengikut harga pasaran antarabangsa.

Kita harus ingat tiadapun negara yang jatuh bangkrupt kerana menjaga kebajikan rakyat tetapi banyak negara yang bankrupt kerana pemimpin yang bermewah-mewah dan korupt. Sejarah telah mengajar kita tentang pekara ini.


0 comments:

 

Copyright © 2010 N29