Keblinger

Keblinger

Tutup Aurat Di Kalangan Anak-anak

| 28 March 2008
Ada seorang jiran bertanya saya kenapa saya selalu bertegas terhadap Fatihah mengenai permakaian tudung sedang beliau masih kecil dan belum baligh lagi. Katanya budak kecil dan belum baligh tidak wajib tutup aurat sepertimana orang dewasa. Lagi pun, sambungnya lagi, cuaca sekarang sangat panas dan merimaskan anak-anak kalau mereka pakai tudung.

Sebenarnya saya tidak setuju dengan pandangan jiran saya  itu. Hujah saya kenapa saya bertegas mengenai pemakaian tudung adalah mudah. Saya kata anak-anak kecil tidak diwajib solat.  Tetapi Nabi  Muhammad SAW telah mengajar kita untuk suruh anak-anak kita solat takala mereka berumur 7 tahun dan pukul mereka jika mereka enggan  takala mereka berumur 10 tahun. Solat adalah perkara rukun dalam Islam. Menutup aurat adalah salah satu syarat sah solat. Jadi adalah wajar jika kita  suruh anak-anak kita menutup aurat takala mereka beumur 7 tahun dan pukul mereka jika mereka enggan takala mereka berumur 10 tahun. 

Dan Fatihah telahpun melangkau umur 10 tahun samada ikut tahun Kamariah atau Shamsiah. Maryam berumur kurang dari 10 tahun jadi saya masih belum bertegas dengannya tetapi saya selalu menyuruh ia bertudung bila berada di luar rumah.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29