Keblinger

Keblinger

Kami Mahu Masjid

| 03 February 2008
Hari ini saya telah menyertai satu perhimpunan aman bagi mendesak pihak yang berwajib menyegerakan pembinaan masjid di SU. Lapan tahun saya rasa ia adalah terlalu lama bagi penduduk SU menunggu bagi mendapat sebuat masjid. Saya tidak tahu apa masaalah yang dihadapi oleh pihak yang berwajib. Nak dikatakan tiada tapak, tapak dah ada. Nak dikatakan tiada peruntukan saya dengar pihak pemaju Bandar SU telah menyumbangkan peruntukan yang banyak. Dengarnya lebih dari dari satu juta.
Saya rasa penduduk-penduduk SU bukan menginginkan sebuah masjid yang indah dengan nilai berjuta-juta seperti Masjid Kristal di Terengganu. Saya rasa cukup dengan sebuah masjid yang sederhana tanpa kemasan mewah dan mahal.
Saya teringat sejarah hijrah Rasullulah saw, baginda sempat membangunkan Masjid Quba' hanya mengunakan pelepah tamar. Sebuah masjid yang didirikan atas asas taqwa bukan masjid yang didirikan dengan tujuaan untuk menyohor.
Saya di sini bukan ingin mencadangkan pihak berkenaan membina masjid dari pelepah kelapa sawit yang banyak di sekeling SU tapi ingin memyampai mesej tentang perlunya sebuah masjid di SU ini atas dasar yang sama seperti di atas.
Saya rasa penduduk SU tidak perlu menunggu selama 10 tahun seperti penduduk Tasik Putri Rawang bagi dapat sebuah masjid kerana birokrasi pihak-pihak yang terlibat.

*Gambar Hiasan adalah sebuah masjid yang terletak di Ubarila Lakes, Libya. Ubarila Lakes adalah sebuah pekan kecil yang kelilingi padang pasir di Libya.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29