Keblinger

Keblinger

Jangan Serahkan Kelantan Pada BN

| 26 February 2008
"Jangan serahkan Kelantan pada BN " pesan seorang pengundi dari Gelang Patah, Johor, apabila mengetahui saya adalah orang Kelantan. Saya bertanya balik, " Kenapa?", kerana saya hairan kerana kebanyakan orang Johor adalah pengundi setia BN-Umno.
" Kalau orang Kelantan menyerahkan Kelantan pada BN-Umno , negeri Kelantan akan jadi macam negeri Johor. Nampak sahaja negeri Johor membangun tetapi kemajuan adalah milik orang lain. Nampak sahaja rumah dan bangunan besar dan mewah tetapi milik orang asing iaitu orang Singapura. Nampak sahaja orang Johor kaya tetapi segelitir sahaja adalah orang milik orang kita, Melayu. Orang kita hanya dapat duduk atas tol tetapi orang asing dapat duduk atas tanah lot. Rumah semakin hari semakin hari mahal. Rumah dibina dijual kepada untuk orang asing dengan harga mahal untuk keuntungan. Orang Melayu miskin tak mampu beli. Ekonomi di dikawal oleh bangsa asing . Kos sara hidup pun tinggi di sini. Saya suka lihat negeri Kelantan. Ekonomi dikuasai sendiri oleh orang Melayu Kelantan. Masuk pasar saya lihat ramai orang Melayu berniaga. Kos sara hidup di sana pun murah. Pandai sunggoh Tok Guru memerintah. Rumah besar-besar adalah milik orang Melayu. Hari Jumaat saya tengok ramai orang berpusu-pusu ke Masjid untuk mendengar kuliah ugama. Saya lihat ramai orang duduk atas jalan semata hendak mendengar Tok Guru berkuliah. Tidak macam Johor. Elok-elok cuti hari Jumaat ditukar kepada hari Ahad. Saya tidak lagi dapat membawa anak saya ke masjid pada hari Jumaat kerana hari kerja. Masjid walaupun besar tetapi kosong kerana tiada kuliah ugama. Kuliah ugama tidak dapat adakan kerana takut ustaz kempen masuk pas." syarah pengundi tersebut.

"Tetapi saya mengundi di Selangor iaitu di kawasan parlimen Gombak " terang saya.
" Walaupun kamu tidak mengundi di Kelantan tetapi tolong sampaikan pesan ini kepada saudara mara kamu di Kelantan kalau tidak kamu akan menyesal." balas pengundi tadi. Perbualan kami terhenti bila handfonnya berbunyi.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29