Keblinger

Keblinger

Bye-bye Kad Kredit

| 07 May 2008

Pada beberapa bulan yang lepas saya telah menghantar notis tarik diri dari menjadi ahli kad kredit sebuah bank antarabangsa yang beroperasi di Kuala Lumpur. Atau dengan kata lain saya telah menutup akaun kad kredit setelah saya menyelesaikan bil yang terakhir.

Seminggu selepas notis dihantar saya telah menerima surat dari bank yang memujuk agar saya menarik balik niat saya dengan perbagai insentif tambahan. Antaranya saya tidak perlu lagi membayar fee tahunan kad tersebut sebanyak Rm140.00 setahun (untuk dua kad). Malah fee yang saya bayar sebelum ini dikembalikan dalam bentuk debit. Had kredit ditambah sebanyak RM 2,000.00 menjadikan RM20,000.00. Walaubagaimanapun saya tidak melayan tawaran tersebut.

Tetapi nampaknya bank ini tidak putus asa. Sekali atau dua kali sebulan mereka akan cuba menghubungi saya dengan telefon untuk memujuk saya agar terus mengunakan kredit mereka tetapi mereka gagal kerana nombor yang dihubungi adalah nombor telefon yang digunakan oleh isteri saya.

Dua minggu lepas pihak bank telah menghantar 2 kad kredit baru yang bertaraf emas dengan had kredit juga baru untuk memikat saya agar saya menguna kembali kad kredit mereka. Walaubagaimanapun saya tetap dengan pendirian tidak akan mengunakan kad kredit tersebut.

Sebab utama mengapa saya menolak pengunaan kad tersebut adalah kerana saya ingin bebas dari hutang. Lagipun bank ini tidak mempunyai banyak cawangan di negara ini .Saya terpaksa mengunakan perkhidmatan giro bank tempatan untuk melunaskan bil bulanannya.

Selamat tinggal “Bank Yang Tidak Pernah Tidur” ( “Never Sleep Bank”) kerana sekarang saya boleh “tidur” dari memikirkan cas kredit yang tinggi yang akan dikenakan jika saya terus mengunakan kad kredit tersebut.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29