Keblinger

Keblinger

Maaf Untie Saya Berpuasa

| 21 September 2008
Satu hari ketika bulan puasa dua tahun lepas.

“Maaf untie, saya berpuasa” kata Fatihah kepada seorang promoter makanan segera yang berbangsa Cina ketika promoter tersebut menghulurkan sampel mee segera kepadanya untuk dirasai.

“Awak umur berapa?” tanya promoter tesebut kepada Fatihah.
“8 tahun” jawab anak saya sambil meninggalkan tempat itu.

Promoter tersebut memandang kepada saya dengan mimik muka yang semacam.
“Tidakkah umur 8 tahun terlalu muda untuk berpuasa?”
“Adakah Islam juga menyuruh kanak-kanak juga berpuasa?”
“Larat ke dia berpuasa sampai petang?"

Bertalu-talu ia bertanya soalan kepada saya. Jadi terpaksalah menerangkan kepadanya bahawa Islam tidak mewajibkan kanak-kanak berpuasa tetapi digalakan. Umur 8 tahun tidak terlalu muda untuk berpuasa kerana sebelum berpuasa orang-orang Islam disunatkan bersahur sebagai persediaan puasa. Jika anak saya tidak larat berpuasa sampai petang dia boleh berbuka pada bila-bila masa.

Tiada paksaan dalam Islam” sambil saya berlalu dari situ.

Awal bulan puasa pada tahun ini.

“Berapa abah nak bagi kalau kakak berpuasa penuh tahun ini?” tanya Fatihah kapada saya.
“Abah tidak akan bagi apa-apa?” jawab saya sambil memandang wajah kesayangan saya itu.
“Kenapa abah?” Fatihah kembali bertanya.
“Sebab kakak sudah berumur 10 tahun. Lagipun ganjaran berpuasa hanya Allah sahaja yang berhak membalasnya bukan manusia.” Fatihah menganggup kepalanya tanda setuju.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29