Keblinger

Keblinger

Wanita ,Komuter KTM dan Sadin Dalam Tin

| 29 April 2008

Sedih sunggoh bila saya melihat seorang muslimah terpaksa bersesak-sesak dan berhimpit-himpit semasa mengunakan perkhidmatan Komuter KTM pada hari Jumaat yang lepas. Kejadian seumpama ini adalah “ biasa” terutama pada waktu puncak ketika warga kerja hendak pergi atau pulang ke pejabat. Tambahan lagi jika train pada waktu ini mengalami kerusakan atau dibatalkan. Penumpang dalam komuter yang seterusnya akan  lebih padat dari sadin dalam tin.

Dalam keadaan yang berhimpit-himpit dan bersesak-sesak macam-macam boleh berlaku. Raba meraba atau gesel mengesel boleh berlaku samada secara segaja atau tidak segaja. Malah ada penumpang komuter yang segaja menaiki komuter pada waktu ini semata kerana hendak bergesel.

Kalau tak silap saya pernah satu dahulu seorang pemimpin dari parti PAS, maaf saya tidak ingat siapa, telah mecadangkan supaya pihak KTM menyediakan sebuah train yang khusus untuk penumpang wanita sahaja . Tetapi disebabkan cadangan ini datangnya dari parti bukan kerajaan, seorang menteri telah mempelak bahawa tindakan ini adalah satu tindakan kebelakang dan tidak sesuai pada zaman sekarang. Pada hal negeri Jepun yang lebih maju dari negara kita telah pun mengadakan train yang khusus untuk wanita. Negara Jepun yang bukan negara Islam nampaknya lebih sensitif tentang maruah wanita dari negara ini.

Di suasana politik yang telah berubah saya berharap YB-YB yang mewakili warga Kuala Lumpur dan Selangor terutama dari kalangan wanita supaya mengesa pihak kerajaan supaya mengadakan train khusus untuk kaum wanita sekurang –kurangnya pada waktu puncak. Tidak payahlah anak-anak perempuan, isteri-isteri dan saudara-saudara perempuan kita berasak-asak menaiki komuter bersama-sama lelaki bukan muhrim mereka. Perjalanan mereka lebih selamat dan selesa. Maruah mereka lebih terjamin dan terpelihara.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29