Keblinger

Keblinger

Seorang Bangla Bernama Bilai

| 07 September 2008

“ Bilai, awak puasa ?” tanya saya kepada seorang Bangla semasa saya memeriksa kerja di tapakbina hari ini.
“No puasa , kerja susah, teruk, letih” jawabnya .

Jawapan yang saya terima adalah dijangkakan. Ini kerana kerja yang mereka lakukan adalah kerja buruh dan dibuat bawah panas yang terik.

Bilai adalah PADI (pendatang asing dengan izin). Bilai ada permit kerja. Bilai juga adalah orang Islam. Tetapi Bilai tidak puasa kerana kerja berat dan memenatkan. Majikan Bilai nampaknya tidak memberi kelonggaran kepada Bilai pada bulan puasa ini. Kerja yang kena buat adalah sama seperti bulan tidak puasa. Kerja buruh di bawah panas yang terik. Bekerja dari pukul 8.00 pagi sehingga 5.00 petang. Kadang-kadang sampai pukul 7.00 malam.

Mungkin majikan Bilai tidak faham betapa letihnya berpuasa kerana mereka bukan Islam. Atau mereka faham kerana mereka pun pernah lapar dan dahaga tetapi kerja yang dilakukan mesti siap cepat kalau tidak rugi.

Bilai sepatut diberi sedikit kelonggaran dalam bulan ini supaya beliau boleh mengerjakan ibadat puasa. Contohnya waktu kerja lebih anjal. Kerja mula pukul 7.00 pagi dan berhenti rehat dari pukul 12.00 tengahari hingga pukul 2.00 petang dan sambung kembali sehingga 5.00 atau 6.00 petang.


Bilai adalah seorang Bangla dari beribu-ribu buruh asing yang datang mecari rezeki di sini. Walaupun dia seorang buruh tetapi ia adalah tetamu dan saudara kita sesama Islam. Kebajikan untuk mereka beribadat haruslah dijaga supaya kita tidak dipersoalkan oleh Allah di akhirat nanti.

* Gambar Hiasan tidak berkait dengan cerita di atas.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29