Keblinger

Keblinger

Kisah Anak dan Ibu - Tauladan Untuk Kita

| 11 May 2008
Saya kagum melihat cara Kakmah menjaga ibunya semasa terlentang sakit. Setiap kali ia ingin merawat ibunya ia akan memohon dengan suara yang rendah. Ia akan menyentuh ibunya dengan begitu teliti dan lembut. Ia tidak pernah sekali-kali merungut atau menunjuk rasa kurang senang semasa melayan ibunya. Setelah urusan ia selesai ia berkali-kali memohon ampun pada ibu seolah ia telah melakukan suatu dosa yang besar. Ia tidak sekali membiarkan orang lain menguruskan ibunya kecuali jika keadaan tidak mengizinkan.

Kakmah adalah surirumah sepenuh masa. Suaminya adalah seorang guru besar. Kakmah boleh upah orang gaji jika ia mahu untuk jaga ibunya. Tetapi kata Kakmah dari kecil hingga ia berkahwin ibunya mengasuhnya tanpa orang gaji, maka tiada sebab ia hendak mengupah orang gaji menjaga ibunya . Lagi pun menjaga ibu adalah tanggong jawab anak bukan orang gaji. Katanya lagi ibunya telah menjaganya dengan penuh kasih sayang semasa ia kecil kenapa ia tidak boleh berbuat demikian semasa ibunya sakit.

Bonda saya bercerita Kakmah memang cekal dan ikhlas menjaga ibunya sehinggalah ibunya meninggal menemui penciptanya. Bonda kata keperibadian Kakmah sebagai wanita yang solehah adalah hasil daripada asuhan dan pendidikan ibunya yang begitu istiqomah dengan Islam.

Sengaja saya memblog kisah ini untuk menjadi tauladan kepada diri saya, isteri dan anak-anak.

Semperna Hari Ibu hari ini saya ingin mengambil kesempatan untuk memohon ampun dari bonda walaupun bonda tidak baca blog ini. Saya berharap bonda mengampuni saya atas apa jua kesilapan yang saya lakukan.

Nota : Kakmah adalah jiran keluarga saya semasa kami sekeluarga bermaustatin di Machang. Ibunya adalah salah seorang rakan karib bonda saya.

0 comments:

 

Copyright © 2010 N29